De virtuelle markedsplassene

Virtuelle markeder

En markedsplass er ikke bare et sted hvor folk selger varene sine, men også en møteplass. Spesielt gjelder dette for folk som selger håndlagde produkter, antikk eller lignende. Mange er selvlærte og har prøvd ut forskjellige metoder før de finner den beste. Å diskutere metoder, materialer, teknikker, og rett og slett bare være sammen med likesinnede er uhyre viktig.

Videre er denne typen produkter ofte vanskelig å selge. Vanlige butikker tar dem ikke inn i vareutvalget, fordi de sjelden er standardiserte. Derfor kan ikke butikken bare ta inn et produkt som skal representere produktet. De må ta inn mange produkter, for å vise variasjonen og gi kunden valgmuligheter.

Markedsplassene har vært helt essensielle for mange småprodusenter, og de som produserer spesielle produkter. Nå forsvinner flere og flere av dem. Det er vanskelig å få leid en stor nok plass til at folk kan sette opp boder. Videre gjør tettere bebyggelse, store kjøpesentre og lignende det vanskelig å få plass i sentrale områder. Resultatet er færre fysiske markeder og mer virtuelle markeder.

Virtuelle markeder er kommet for å bli

Det er mange som savner de store markedsplassene, hvor man kunne gå fra bod til bod. Dessverre er et urealistisk å tenke seg at slike markedet kommer tilbake. Årsakene er mange, inkludert at prisene på råvarene har blitt høyere. Med dårligere profittmarginer, blir det vanskelig å overleve i et allerede presset marked.

En annen viktig årsak er at de store kjedene har presset ut uavhengige aktører. Kjedene har flere muligheter til å presse prisene, takket være sin sterke markedsposisjon. Kunder er ikke villig til og/eller har ikke mulighet til å handle hos en uavhengig aktør som selger dyrere varer enn konkurrenten. Dermed blir utvalget i butikkene snevert, og det er enda vanskeligere å få komme til med nye varer og ikke minst, få vist frem produktene.

Ikke bare finn.no

Kjeder og store aktører er også tilstede på de virtuelle salgsstedene. Dette gjelder for alt. Personlig så liker jeg å ha det moro på kjente nettsteder som chess, poki og starscasino. Jeg vet nettstedene er seriøse. Samme skjer når folk skal selge og kjøpe varer i slike virtuelle markedsplasser. Du går steder du føler deg trygg. Så da er finn.no et svært naturlig valg. Ulempen er at alle går dit.

Et annet nettsted som har seilt opp som en sterk konkurrent er epla.no. Her får finner du mange flotte håndlagde produkter. Utfordringen er at det er så mange som selger der at konkurransen er svært sterk. Videre tar de et gebyr for alt salg. Så igjen får produsentene en utfordring.

Derfor bruker mange produsenter Facebook og gjerne egne nettsider for salg. Da slipper de mellommenn. Ulempen er at det kan være vanskelig å få potensielle kunder til å finne frem til nettstedet.

Skape felleskap

Den største utfordringen knyttet til de virtuelle markedsplassene handler om å skape et felleskap. En måte for produsentene å komme i kontakt med hverandre og ha muligheten til å utveksle ideer og teknikker. Dette er fullt mulig på nettet, takket være video chat og annet. Utfordringen ligger i å inspirere folk til å finne frem til kanalene og bli komfortabel med å bruke dem.

Dette er milevis fra hva de fleste er vant til. Mange driver på hobbybasis og bruker lite data. Kvaliteten på videoen og på dataskjermen er også en utfordring. Flere undersøkelser har vist at folk ikke ser den samme fargen på dataskjermen som i virkeligheten. En stor utfordring for malere, tegnere og andre som jobber med farger.

Selger produktene godt nok?

En markedsplass handler selvsagt mest om salg. Selgerne må tjene penger på produktene. De har utgifter som må dekkes, men kanskje viktigst; de ønsker en liten annerkjennelse på at noen liker produktet. Et produkt de har lagt sin sjel i, utformet basert på tanker og ideer, eller valgt ut med omhu for videresalg.

Så selgerne er, naturlig nok, helt avhengig av kundene. Ulempen med å selge på en virtuell markedsplass er at kundene ikke kan komme helt innpå produktet. Antikke møbler har en sjarm og en personlighet som sjelden kommer frem i bilder. Det samme gjelder håndlagde smykker og håndlagde vaser og annet. Sjarmen, som er det som selger produktet, er vanskelig å produsere.

Selgerne
Selgerne

Heldigvis er det også fordeler med en slik løsning. Produsentene må ikke bruke like mye tid og energi på å reise landet rundt for å være med på markeder. Dette er med på å senke kostnadene. Videre kan noen av dem ha et mindre lager og heller lage på bestilling. Så kunden bestiller et armbånd som ligner på bildet, men kanskje i andre farger. Så kan produsenten lage et som er unikt for kunden, noe mange kunder setter pris på.

Kundene slipper å reise rundt til markeder, men kan få varene tilsendt. Småprodusentene når et mye større marked på nettet, noe som i lengden kan være redningen.