Forskjellige markedsplasser


Det finnes utrolig mange forskjellige typer av markedsplasser som har ett utrolig mangfold av produkter som man da gjerne vil vise frem og selge. En god del av disse markedsplassene konsentrerer seg om det lokale markedet, andre igjen det nasjonale markedet og så har vi de store som virkelig satser på internasjonale handel. Så mulighetene er mange for de som driver med salg og markedsføring særlig innen netthandelen.

JD.COM

Ett av de største innen online markeder i Kina er JD.COM som ble stiftet i 1998 av Liu Qiangdong i Beijing. Dette er ett av de vellykkede selskapene som virkelig har gjort det bra. I de første seks årene var det som ett postordre firma før han bestemte seg å forandre det hele og gå over til netthandel. Det var etter det store SARS utbruddet i Kina at han måtte legge om hele bedrifts systemet. Jdlaser.com ble da startet opp og hadde i starten hovedsakelig optiske produkter som solgte bra, men han så raskt at denne formen for markedsføring og salg kunne bli noe riktig stort.

Han satset videre på forskjellige typer av elektronikk som data, mobiltelefoner og lignende produkter. Dette ble også en suksess og bedriften vokste fort og de er i dag en av de ledende innen avansert teknologi. De har godt over 300 millioner faste kunder og har nå inngått ett samarbeid med selskapet Farfetch som holder til i England og som er ett lignende selskap men har varer innen designerklær, moteklær, sko og andre lignende produkter. Så det er ikke lenge før JD.COM er tilgjengelig i de fleste land i Europa også.

Alibaba

Nok ett online plattform sted i fra Kina er Alibaba som også ligger oppe blant de største i verden i dag. Det ble etablert av de to Kinesiske forretningsmennene Jack Ma og Peng Lei for omtrent 20 år siden. Med noen flere som ble med etter hvert hadde de reist nok penger til at de etablerte Alibaba.com plattformen. Ideen om navnet fikk han i fra det gamle godt kjente eventyret Ali Baba, navnet var jo allerede godt kjent så han mente det var ett treffende valg. De startet opp med Engelsk på plattformen med en gang for hensikten og drømmen var jo og bli en av de største i verden så de kunne like gjerne starte opp med ett språk de fleste kunne.

Alibaba

Det gikk bra helt i fra starten av innen det Kinesiske markedet og stadig flere kom til og fikk lagt ut sine varer der for salg, i starten var det mest de lokale produsentene som benyttet seg av plattformen. Men de satset stort på hele Kina og ble ganske raskt en av de største i landet før de satset stort internasjonalt, noe som de også hadde stor suksess med. I dag er vareutvalget enormt og det er ikke mange ting som ikke finnes inne på nettsiden deres. Denne typen av handel har jo virkelig tatt av i de senere årene og skal man klare å følge med i konkurransen må man jo følge trenden.