Kommunikasjons kanaler


I dagens samfunn er det for det meste at kommunikasjonen forgår på en eller annen form for nett plattform.

Det gjelder like mye mellom privatpersoner som mellom arbeidsgiver og ansatte, dette er jo en grei gratis tjeneste som da blir mye benyttet. Det har jo kommet mange forskjellige plattformer i de siste årene som mange benytter seg av og det kommer garantert nye etter hvert. Dette har igjen medført til at disse populære plattformene har fått en god del reklame på sine sider også, det er nok ikke til å unngå i dagens nettsamfunn.

Twitter

Ett av de populære stedene for å legge ut sine meninger og bilder er plattformen Twitter som er ett Amerikansk mikro blogging-tjeneste og nettsamfunn. Det startet først opp som ett utviklings og forsknings prosjekt ved firmaet Obvious med Noah Glass, Biz Stone, Evan Williams og Jack Dorsey som grundere i 2006. På denne plattformen har man en god del forskjellige tjenester, blogg, diagrams, kart, twitter wall, twitter office, twitte emploies og twitter emoij er noen av dem. Det er i dag over 500 millioner brukere som gjør over 350 millioner innlegg hver dag og har over 1600 millioner søk daglig.

Twitter
Twitter

Instagram

En plattform som kan minne litt om Twitter er Instagram som ble startet opp i 2010 av Amerikanerne Kevin Systrom og Mike Krieger. Plattformen var i starten kun beregnet for iOS systemet men de lagde en Android versjon som kom ut ett og ett halvt år senere. Her er det bilde deling og korte videosnutter som man legger ut på denne plattformen. Man tar bilder eller videosnutter og så kan man redigere og legge til forskjellige effekter før man så legger det ut på plattformen. Denne plattformen har også fått mange faste daglige brukere, på verdensbasis er det over 150 millioner registrerte brukere og her i landet er det nesten to millioner brukere. Men det er ikke alle land som har muligheten til å benytte seg av denne plattformen, Kina, Tyrkia og Nord Korea har blokkert plattformen. Det er i dag Facebook som eier selskapet og videreutvikler plattformen.

Instagram
Instagram

Line

Plattformen Line er hovedsakelig en chat plattform for privatpersoner og firmaer. Det var firmaet NHN i Japan som startet opp denne plattformen etter det store jordskjelvet i Japan i 2011. Jordskjelvet ødela det meste av kommunikasjons systemet i Japan og man trengte da å bruke internett for å kunne hold kommunikasjonen oppe.  Plattformen eies i dag av Line Corporation som holder til i Tokyo i Japan, Line Corporation er ett datterselskap av det Sør Koreanske firmaet Naver Corporation. Plattformen har gjennomgått store endringer og forbedringer i den siste tiden, man har fått mange tilleggs tjenester ved siden av chat og live chat. Stickers kom inn allerede året etter at de hadde startet opp, en artig måte å legge til morsomme figurer til chatingen. Spill ble også lagt til, her var det kun de som hadde Line appen som kunne laste ned og spille disse spillene. Ekstra tjenester som Line pay, Line Taxi og Line TV er noen av mulighetene som finnes her.