May 18, 2009

Hvem eier sosiale medier?

Siste månedene har det vært mye debatt i bloggosfæren om hvem som er best egnet til å bære flagget sosiale medier. Interesse og nysgjerrighet for brukergenererte medier nærmer seg kokepunktet, og alle vil ha en bit av den store kaken.

Det som gjør sosiale medier til en gråsone for byråene, er de sosiale mediers kompleksitet og nesten ufattelige bredde. Engasjement i sosiale medier har innflytelse på alle områder innenfor markedsføring og kommunikasjon: internkommunikasjon, omdømme, krisehåndtering, CRM og så videre. Bedriftens aktivitet i sosiale medier kan gi umiddelbar og global rekkevidde til positiv eller negativ omtale, noe som er både fristende og skremmende.

Selv om sannheten er at den optimale sosiale mediestrategi krever innsats fra flere fagfelt, er det ikke slik bedriftenes markedsføring fungerer idag. Som Jason Baer sier:

Når nye taktikker dukker opp, mobiliseres leverandører av de historiske metoder og proklamerer at deres erfaring gir dem de beste forutsetninger for å produsere den nye eliksir. Det skjedde med radioen. Det skjedde med nettstedene. Det som skjedde (og er fortsatt pågående) med hensyn til SEO og e-post. Sosiale medier er den nye slagmark.

Men spørsmålet gjenstår: hvem er best utstyrt og kvalifisert til å guide bedriftene gjennom jungelen av sosiale medier?

Er det reklamebyråer, guruer av kreative konsepter og eksperter i produksjon av digitale videoer? Er det digitale byråer, som er fullpakket av eksperter innenfor SEO, UX og webdesign? Er det mediebyråer – medievitere, som har de beste forutsetninger for å takle ’the long tail’? Eller er det PR-byråer – tilretteleggere for toveis kommunikasjon mellom en bedrift og dens stakeholders?

Den viktigste forskjellen mellom tradisjonell massekommunikasjon og sosiale medier er at fundamentet i sosiale medier er en dialog, ikke en spredning av et budskap. Manglende evne til å gjenkjenne dette aspektet er den vanligste årsaken til at bedriftene feiler i sosiale medier.

På grunn av at sosiale medier har enorm potensiell påvirkning på alle dimensjoner av markedsføring, bør den sosiale mediestrategi kartlegges under hensyn til en overordnet bedriftsstrategi.

La oss se på en analogi. Hvis du ønsker å bygge et drømmehus, vil du sannsynligvis ikke først kontakte en håndverker eller en byggmester, du tilkaller en arkitekt. Likeledes bør du kanskje ikke la ditt webdesignbyrå sette opp din sosiale mediestrategi – du trenger noen med en helhetlig tilnærming til strategisk kommunikasjon, noen som har kompetanse og erfaring på dette området, og som også forstår forskjellen mellom sosiale og tradisjonelle medier.

For å tenke integrert, må man kunne koble punktene mellom en bedrift, dens stakeholders (både legitime og latente), og deres brukermønster for bruk av ulike verktøy for sosiale medier. Du vil trolig trenge rådgivere med kommunikasjonsbakgrunn for å gjøre en gjennomgripende analyse.

En annen, og kanskje en av de viktigste årsakene til at det er essensielt at sosial mediestrategi havner i riktige hender – er etiske problemstillinger. Kommunikatører er utdannet til etisk atferd, vi er klar over vår makt som påvirkere og har lært å ikke misbruke den. Dette er ikke å si det aldri skjer, det gjør det dessverre, men vi er klar over den grensen mellom hva som er etisk akseptabelt og hva som ikke er det. Feil begått av bedrifter i sosiale medier er kostbare, og kan være fatale. Det er bare rett og rimelig å få en profesjonell kommunikatør til å hjelpe deg med å navigere i et nytt terreng, og sette deg i riktig retning.

Det er utvilsomt at kommunikasjonsbyråene har en lang vei å gå før de klarer å mestre sosiale medier. I dag er det alt for mange klossete bloggertilnærminger, for lite gjennomsiktighet og akutt mangel i digitale kunnskaper.

Men til syvende og sist er det viktig å huske på at det verken er bedrifter eller byråer som eier sosiale medier, men sluttbrukerne. Det er de som setter dagsorden på nettet i dag. Det er de som er dine beste ambassadører, verste kritikere og mest troverdige rådgivere. En god kommunikatør skal kunne fortelle deg dette.

Comments

  1. Usynlige byråer? | Renomme blogg | Teaming up for you | Wednesday, November 30, 2011

    [...] heller debatten vi skal spørre oss om har livets rett. Jeg anbefaler Helena Makhotlovas innlegg Hvem eier sosiale medier? (2009) og Henriette Hedløvs aktuelle innlegg Sosiale medier-konsulenter – Er det nødvendig, [...]

    Reply →

  2. Usynlige byråer? | anneaaby | Wednesday, March 6, 2013

    [...] heller debatten vi skal spørre oss om har livets rett. Jeg anbefaler Helena Makhotlovas innlegg Hvem eier sosiale medier? (2009) og Henriette Hedløvs aktuelle innlegg Sosiale medier-konsulenter – Er det nødvendig, [...]

    Reply →

Legg til en ny kommentar

  1. Vises ved siden av kommentarene dine.
  2. Vises ikke offentlig.
  3. Embed video | Add poll